Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Individuell plan - et individuelt tilpasset tjenestetilbud

Hvis du mottar flere typer helse- og omsorgstjenester fra kommunen over lang tid, har du rett til å få disse tjenestene på en koordinert og tilpasset måte som passer dine behov. Tjenestene skal samles i en individuell plan. 

Beskrivelse

En individuell plan skal sørge for at det alltid er noen som har ansvar for å koordinere og følge opp tjenestene du får. Koordinatoren skal sikre samarbeid mellom tjenestene og fremdrift i planen. Som mottaker av tjenestene skal du få delta i arbeidet med individuell plan, dersom du ønsker det.

Målgruppe

  • Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og/eller sosialtjenester
  • Deltakere i kvalifiseringsprogram i regi av Nav-kontoret

Samarbeidspartnere

Har du behov for tjenester både fra kommunen og fra spesialisthelsetjenesten (staten), har disse plikt til å samarbeide om å utarbeide planen.

Lover

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Barnevernsloven § 15-9
Psykisk helsevernloven § 4-1
Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 7 og § 7-1
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 og kapittel 7
Lov om sosiale tjenester i NAV § 28
Spesialisthelsetjenesteloven § 2-5
Forskrift om habilitering og rehabilitering kapittel 5

Spesialisthelsetjenesteloven
Forskrift om individuell plan ved ytelse av velferdstjenester
Barnevernsloven
Sosialtjenesteloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Psykisk helsevernloven
Forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du eller dine pårørende kan ta initiativ til å få laget en individuell plan, men hovedansvaret for utarbeidelsen ligger i hjelpeapparatet. Det vil si at kommunen skal finne ut hvilken helsetjeneste eller sosialtjeneste som skal ha koordineringsansvaret og som skal ta initiativ til samarbeid med de andre tjenestene.

Vedlegg

Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Det er retten til individuell plan du kan klage på. Men hvis en individuell plan ikke oppfyller kravene til hva en slik plan skal inneholde (se forskriften), kan du også klage på det. Klagen sender du til den instansen i kommunen som har behandlet saken.

Klageadgangen er forankret i i flere lover. Det vil si at det er de instansene du får tjenester fra som er de du kan klage på hvis de ikke utarbeider individuell plan. den enkelte lov (se avsnittet om lover og retningslinjer). Statsforvalteren er klageinstans etter lov om sosiale tjenester i Nav og barnevernloven, og Helsetilsynet i fylket er klageinstans etter helselovgivningen.

Har du søkt helse- og omsorgstjenester fra kommunen, kan du klage på avgjørelsen (etter pasient- og brukerrettighetsloven):

  • Frist for å klage er fire uker fra du mottok vedtaket.
  • I klagen beskriver du hvilket forhold du klager på og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
  • Send klagen til den instansen som fattet vedtaket. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer.
  • Dersom vedtaket ikke blir endret, sender kommunen saken videre for endelig beslutning hos Fylkesmannen som er rette klageinstans. Du vil i så fall få kopi av kommunens behandling av din klage og derreter svar fra Fylkesmannen.

Du kan også klage på selve utførelsen av hjelsetjenester du mottar:

  • Send klagen til den instansen som yter tjenesten, slik at saken gis mulighet til å bli løst på laveste nivå.
  • Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, kan du klage til Fylkesmannen.

Tjenesten oppdatert: 27.01.2023 10:25