Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
20. april 2021 kl. 12:33

Informasjon om koronavirus

Innbyggere i Aremark over 18 år kan nå registrere seg i vaksinekø, les mer her.

Informasjon om koronavirus   Status for testing og smitte  Koronavaksine   Koronatesting   

Omsorgsbolig

En omsorgsbolig er et hjem for eldre, syke eller funksjonshemmede og spesielt tilrettelagt for pleie.

Beskrivelse

En omsorgsbolig er en bolig som er tilpasset bevegelseshemmede og tilrettelagt slik at beboeren skal kunne motta heldøgns omsorg etter behov. Boligen er beboerens eget hjem. Beboeren betaler husleie og mottar hjemmetjenester på samme vilkår som for andre hjemmeboende.

Målgruppe

Eldre, syke, funksjonshemmede og andre.

Kriterier/vilkår

Kommunen tildeler omsorgsbolig etter vedtatte regler.

Pris for tjenesten


Samarbeidspartnere


Lover

Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. Opphold i omsorgsbolig reguleres gjennom husleiekontrakter, jf. husleieloven. Tildeling av omsorgsbolig er et enkeltvedtak med de rettigheter og plikter som følger av forvaltningsloven.

Husleieloven
Forvaltningsloven
Verdighetsgarantiforskriften

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om omsorgsbolig, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Vedlegg


Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Har du søkt helse- og omsorgstjenester fra kommunen, kan du klage på avgjørelsen (etter pasient- og brukerrettighetsloven):

  • Frist for å klage er fire uker fra du mottok vedtaket.
  • I klagen beskriver du hvilket forhold du klager på og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
  • Send klagen til den instansen som fattet vedtaket. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer.
  • Dersom vedtaket ikke blir endret, sender kommunen saken videre for endelig beslutning hos Fylkesmannen som er rette klageinstans. Du vil i så fall få kopi av kommunens behandling av din klage og derreter svar fra Fylkesmannen.

Du kan også klage på selve utførelsen av hjelsetjenester du mottar:

  • Send klagen til den instansen som yter tjenesten, slik at saken gis mulighet til å bli løst på laveste nivå.
  • Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, kan du klage til Fylkesmannen.

Tjenesten oppdatert: 22.12.2020 09:07