Hjem/Alle tjenester/Kultur og fritid/Melding om arrangement

Slik melder du fra om arrangement i Aremark kommune

Aremark kommune


Dersom du skal avholde et arrangement, så er det meldeplikt til politiet og brannvesen, kommunelege og beredskapkoordinator. Du finner skjemaet du skal fylle ut ved å klikke her!

Søknadsskjemaet sendes automatisk til politi, brannvesen, beredskapskoordinator og kommunelege. Ved behov for kontakt med AMK er det politiet som formidler denne kontakten.

Politikontakt i Aremark er Åse Sivertsen: 

Mobil: 99286514

Epost: post.ost@politiet.no

I skjemaet skal søker blant annet fylle ut informasjon om:
1.       Arrangementets navn og formål
2.       Arrangementets omfang: tidspunkt, varighet, publikum og aktører
3.       Ansvarlig arrangør og roller til samarbeidspartnere
4.       Kart over arrangementsstedet med installasjoner
5.       Beskrivelse av elektriske installasjoner
6.       Beskrivelse av vakthold og sikkerhetstiltak
7.       Parkering, skilt og trafikkavvikling
8.       Beskrivelse av toalettforhold
9.       Beskrivelse av søppelhåndtering
10.     Beskrivelse av matservering, evt tillatelse fra mattilsynet
11.     Beskrivelse av evt alkoholservering og skjenkeløyve
12.     Beskrivelse av sanitet/Røde Kors/AMK
13.     Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)

Her finner du skjemaet Melding om arrangement. 

Svar på søknaden vil du motta fra politiet.  Du vil også få svar fra brannvesenet dersom arrangementet innebærer involvering fra disse. 

Søknadsfrist
Ved arrangement skal det sendes søknad til politiet og brannvesen minimum 5 uker i forkant av arrangementet,  jmfr § 11 i politiloven.   Se link til søknadsskjema på denne siden. 
Det kan også være påkrevet med andre søknader feks. søknad om stenging av vei, skjenketillatelse, søknad om materservering  etc.

Politiet
I henhold til politivedtekter for Halden av 28. februar 2003 §§ 4 og 27, jfr. Politiloven § 11 er det meldeplikt for den som ønsker å holde et arrangement. Dette gjelder både på offentlig og privat sted. Dette gjelder også for midlertidig bruksendring av et privat eller offentlig lokale.  
Politiet krever at arrangøren gjør en risikovurdering av arrangementet (i søknadsskjemaet) og lager en sikkerhetsplan.
Det gjøres oppmerksom på at politiet kan stanse eller oppløse arrangementet om det avvikles i strid med fastsatte vilkår eller forårsaker alvorlige forstyrrelser av den offentlige ro og orden m.m., jfr. politiloven § 11, 5. og 6. ledd.  Det kan også medføre straffeansvar å ikke etterkomme politiets pålegg.

Brannvesen
Etter brann- og eksplosjonsvernlovens § 7 skal ansvarlig for arrangementer, utstillinger, forestillinger, møter og andre tilstelninger melde dette til brannvesenet (lokal tilsynsmyndighet) dersom arrangementet avholdes i byggverk eller område(r) som normalt ikke brukes til slik type arrangementer. Brannvesenet (lokal tilsynsmyndighet) kan avkreve arrangøren for nødvendige opplysninger for å vurdere faren for brann, og fastsette nødvendige brannsikringstiltak og begrensinger herunder krav til ansvarshavende arrangør.
Tilsvarende kan brannvesenet (lokal tilsynsmyndighet) ved overhengende fare forby bruken av arrangementsstedet/området, jf brann- og eksplosjonsvernloven § 37.

Bålbrenning og fyrverkeri:
Dersom arrangementet innebærer bålbrenning eller bruk av pyroteknisk utstyr, så må det sendes egen informasjon om dette.

Ta kontakt med Halden Brannvesen ved Rune Otto Nilsen på epost: ron@halden.kommune.no

Ta kontakt med teknisk sjef/beredskapskoordinator Henriette Wisur-Olsen på  beredskap@aremark.kommune.no

Tips ein ven Skriv ut