Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Hjelp til å skaffe bolig

Har du problemer med å komme deg inn på boligmarkedet, eller problemer med å bli boende i den boligen du har? Da kan du søke kommunen om råd og hjelp.

Beskrivelse

Noen vil ha problemer med å komme seg inn på boligmarkedet eller å bli boende i den boligen de har. Kommunen har et ansvar for å bidra til at alle har et godt og trygt sted å bo.

Ut ifra din situasjon, kan kommunen hjelpe deg med

  • råd om økonomi
  • forskjellige tjenester du kan søke om
  • hjelp til å søke støtte eller lån
  • leie av kommunal bolig
  • hjelp i en kjøps- eller leieprosess
  • hjelp til mestring i en bosituasjon.

Målgruppe

Personer som ikke klarer å skaffe eller beholde en permanent bolig.

Kriterier/vilkår

For å motta denne tjenesten må du ha lovlig opphold i Norge og kommunen må vurdere at du er vanskeligstilt på boligmarkedet.

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Når du ber om hjelp vil kommunen ta stilling til om du er vanskeligstilt på boligmarkedet. Kommunen fatter et enkeltvedtak om å gi bistand eller å avslå bistand. Hvis kommunen vurderer at de skal gi deg hjelp, vil det stå i vedtaket hva hjelpen skal gå ut på.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Har du søkt helse- og omsorgstjenester fra kommunen, kan du klage på avgjørelsen (etter pasient- og brukerrettighetsloven):

  • Frist for å klage er fire uker fra du mottok vedtaket.
  • I klagen beskriver du hvilket forhold du klager på og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
  • Send klagen til den instansen som fattet vedtaket. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer.
  • Dersom vedtaket ikke blir endret, sender kommunen saken videre for endelig beslutning hos Fylkesmannen som er rette klageinstans. Du vil i så fall få kopi av kommunens behandling av din klage og derreter svar fra Fylkesmannen.

Du kan også klage på selve utførelsen av hjelsetjenester du mottar:

  • Send klagen til den instansen som yter tjenesten, slik at saken gis mulighet til å bli løst på laveste nivå.
  • Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, kan du klage til Fylkesmannen.

Tjenesten oppdatert: 29.06.2023 09:58